panel

fsNetwork

۰۲۱-۸۸۸۹۴۹۳۶
دفتر فروش
  • Phone: ۰۲۱-۸۸۸۹۴۹۳۶
  • Email: sales@digiseo.ir
دفتر فنی
  • Phone: ۰۲۱-۶۶۳۷۸۸۵۸
  • Email: technical@digiseo.ir
QR Code دیجی سئو

  • عنوان:
    پیام:

container

content

  • 10 نکته سئو قابل توجه در زمان تغییر نام دلخواه
    10 نکته سئو قابل توجه در زمان تغییر نام دلخواه

    تغيير نام دومين در سال 2016: 10 مرحله كه به سادگي ناديده گرفته مي‌شوند اما مي‌توانند باعث ارتقاي سئو شوند.

    انتقال سايت به دومين جديد، حتي بدون تغيير طراحي يا انتقال CMS،  مي‌تواند مشكلات زيادي را از نظر سئو به همراه داشته باشد.  گلن گيب ديدگاه‌هاي خود در مورد مسايل قابل پيش بيني و نحوه مبارزه با هر كدام را بازگو می کند.

    من به شركت‌هاي زيادي از نظر جنبه‌هاي سئو طراحي دوباره و انتقال CMS كمك مي‌كنم. 

    همان طور كه بسياري از وب‌مسترها مي‌دانند (يا بر اساس تجربه سخت ياد مي‌گيرند)، طراحي دوباره و انتقال CMS‌ در صورت عدم اجراي صحيح مي‌تواند با فاجعه همراه شود. متاسفانه، احتمال بروز مشكلات زيادي در زمان انتقال وجود دارد. اين مشكلات مي‌تواند از فني تا برنامه ريزي ارجاع و يا حذف URL متفاوت باشند. و وقتي چنين مشكلاتي پيدا مي‌شوند، اعتبار شما در جست‌جو كاهش پيدا كرده و در نتيجه رتبه و ترافيك خود را از دست خواهيد داد. در گذشته چندين شركت به من مراجعه كرده بودند كه پس از انتقال CMS، با 60 تا 70 درصد ترافيك روبرو شده بودند. چنين چيزي اصلا جالب نخواهد بود. همان طور كه بسياري از وب‌مسترها مي‌دانند (يا بر اساس تجربه سخت ياد مي‌گيرند)، طراحي دوباره و انتقال CMS‌ در صورت عدم اجراي صحيح مي‌تواند با فاجعه همراه شود. متاسفانه، احتمال بروز مشكلات زيادي در زمان انتقال وجود دارد. اين مشكلات مي‌تواند از فني تا برنامه ريزي ارجاع و يا حذف URL متفاوت باشند. و وقتي چنين مشكلاتي پيدا مي‌شوند، اعتبار شما در جست‌جو كاهش پيدا كرده و در نتيجه رتبه و ترافيك خود را از دست خواهيد داد. در گذشته چندين شركت به من مراجعه كرده بودند كه پس از انتقال CMS، با 60 تا 70 درصد ترافيك روبرو شده بودند. چنين چيزي اصلا جالب نخواهد بود. 

    در ادامه مقاله مراحلي بيان مي‌شوند كه معمولا ناديده گرفته شده و شاید بايد قبل از تغيير نام دومين، به آنها توجه داشته باشيد. اين مراحل از فرآيند پايه فراتر هستند. براي مثال، اكثر وب‌مسترها مي‌دانند كه شما بايد دومين قديمي را به دومين جديد ريدايركت كنيد (تغيير نقشه URL)، اما چندين مرحله مهم ديگر وجود دارند كه معمولا طي فرآيند ناديده گرفته مي‌شوند. اين مقاله نيز بر چنين نكاتي تمركز دارد. اما چرا به سادگي نام دومين را تعويض نكنيم؟ اگر تنها از يك دومين به دوميني با نام ديگر مي‌رويد، و هيچ طراحي دوباره يا انتقال CMS صورت نمي‌گيرد، چنين كاري بسيار راحت خواهد بود. آيا اين طور نيست؟ بلي. اين كار سادهتر است، اما هنوز احتمال بروز چندين مشكل وجود دارد. هر چه انتقال عناصر بيشتري از سايت نياز باشد، متغيرهاي بيشتري نيز براي نگراني وجود خواهد داشت. 

    البته اين مقاله ليست كامل وظايف لازم براي تغيير نام دومين را بازگو نمي‌كند. اما با توجه به ترجبيات من، مراحل زير معمولا ناديده گرفته شده و مشكلات جدي را به همراه دارند.  

    1. اول با شركت هاستينگ خود تماس بگيريد

    شما بايد قبل از تغيير نام دومين يك برنامه كامل داشته باشيد. چك ليست حاوي تمامي مراحل براي انجام كار (در اكسل) تهيه كنيد. و سپس با شركت خدمات هاستينگ تماس بگيريد.  به اون توضيح دهيد كه قصد تغيير نام دومين را داريد. شما بايد جزئيات سايت،‌ مشخصات دلخواه در تنظيمات و غيره را توضيح دهيد. حتما مشخصات سايت و تنظيمات فني را مشخص كرده و سپس اجازه انجام كار را دريافت كنيد. 

    شايد آنها بتوانند چندين توصيه مناسب به شما ارائه كنند. و همين طور،‌ بدين ترتيب آنها مواظب شما خواهند بود زيرا شما به زودي دچار تغيررات فني مهم خواهيد شد. همين طور سعي كنيد از يك متخصص حمايت فني بهره بگيري كه توانايي كمك ب شما در صورت بروز مشكل را داشته باشد. شايد پس از شروع كار به اين فرد نياز پيدا كنيد. قانون مورفي در سئو نيز صدق مي‌كند. 

    براي مثال، من مشتري داشتم كه نام دومين خود را عوض كرده و قصد داشت از دوميني استفاده كند كه توسط ديگران مورد استفاده قرار داشت (براي سال‌ها ريدايركت 301 به دومين فعلي انجام مي‌شد). چنين كاري ساده است، نه؟

    خير! يك دسته ريدايركت ثانويه در سرور تنظيم شده بود كه تيم مشتري من از آن آگاه نبود. بنابراين وقتي نام دومين تغيير كرد، دومين جديد به خوبي نمايش داده نمي‌شد. نتيجه چيزي شبيه يك 404 (در تمامي URLهاي سايت) بود. 

    اين مسئله تا زماني كه شركت خدمات هاستينگ مشكل را پيدا نكرد، باعث صدمه به سايت شده بود. حل مشكل تنها به 15 دقيقه زمان نياز داشت. اما تنها پيدا كردن مشكل توسط مشتري چندين روز طول كشيد. در بعضي موارد حتي مشكل پيدا نمي‌شود. 

      

     

    2. تمامي مدلهاي دومين جديد را در Google Search Console (GSC) اصلاح كنيد.

    افراد زيادي انجام اين كار را فراموش مي‌كنند. چنين مسئله‌اي را فراموش نكنيد؛ انجام چنين كاري بسيار مهم (در سطوح متفاوت) است. و شما بايد حتما قبل از راه اندازي نام دومين جديد چنين كاري را انجام دهيد،‌ نه پس از آن. شما بايد مدل‌هاي دومين جديد را در GSC اصلاح كرده تا موارد مهم ناديده گرفته نشوند، مانند پيام‌هاي هم كه از گوگل يا به خاطر عملكرد دستي دريافت مي‌كنيد). 

    به علاوه، شما بايد پيشرفت تغيير نام دومين را در GSC دنبال كنيد. بنابراين،‌شما بايد www، غير www، https، و غير www https را در GSC اصلاح كنيد.

      

    3. تنظيمات آدرس وردپرس (و آدرس سايت) را تغيير دهيد 

    آيا شما از وردپرس براي وب‌سايت خود استفاده مي‌كنيد؟‌بررسي كنيد كه آيا نام دومين باعث تغيير تنظيمات وردپرس شده است يا خير. و اگر شما چندين نصب در وب‌سايت خود داريد، مطمئن شويد كه تمامي آنها را تغيير داده‌ايد.

      

    نكته: در بعضي موارد وردپرس در موقعيت‌هاي خاص باعث بروز مشكل در تغيير نام دومين شده است. معمولا شما با تنظيمات پيچيده (يا چندين نصب) روبرو هستيد. براي همين است كه حتما از سايت فايل پشتيبان بگييد (در چندين محل). در مورد بعدي اين مسئله توضيح داده خواهد شد. 

    4. تغييرات Mod_rewrite or ISAPI_Rewrite

    احتمالا شما تعداد زيادي ريدايركت به دومين قبلي خود تنظيم كرده‌ايد (URLهايي كه طي سالها حذف شده‌اند، حالا به URLهاي سايت شما اشاره مي‌كنند). منظور من ريدايركت‌هايي است كه قبل از تغيير نام دومين جديد ايجاد كرده‌ايد. براي مثال، شايد شما دومين‌هاي ديگري داشته باشيد كه به دومين مركزي‌(قديمي)‌ ريدايركت شده‌اند. يا حتي شايد شما ريدايركت URL‌ خاص را تنظيم كرده باشيد. 

    اگر اين طور است،‌ اول از فايل .htaccess خود (اگر از mod_rewrite استفاده مي‌كنيد) يك پشتيبان گرفته و سپس وروديها را اصلاح كنيد. براي مثال، ريديركت‌ها را از دومين قديمي به دومين جديد تغيير دهيد. 

    هيچ دليلي وجود ندارد كه شا كاربران و روبات گوگل را به زنجيره ريديركت‌هاي غيرضروري هدايت كنيد. حتما از عدم وجود حلقه‌هاي بسته ريدايركت اطمينان حاصل كنيد. براي مثال، ريديركت كردن از دومين قديمي به دومين جديد و دومين قديمي (به صورت تصادفِي) باعث بوجود آمدن يك حلقه بسته مي‌شود كه كاربر و روبات گوگل را به محل اوليه هدايت مي‌كند. اگر چنين چيزي بيشتر از يك بار رخ دهد،‌ نتيجه فاجعه بزرگي خواهد بود. 

      

    5. قبل از شروع كار،‌ فايل پشتيبان از سايت خود ايجاد كنيد

    پيشنهاد مي‌كنم تا در صورت نياز از هاستينگ خود بخواهيد تا فايل پشتيبان از كل سايت شامل نصب وردپرس و بانك داده ايجاد كند. بدين ترتيب،‌شما مي‌توانيد هميشه از مدل قبلي سايت استفاده كنيد. اين كار نسبتا سريع صورت گرفته مي‌تواند از انجام فعاليت‌هاي اضافي جلوگيري كند. به علاوه، شما مي‌توانيد از فايل‌هاي ضميمه وردپرس و يا خدمات تخصصي براي پشتيبان گرفتن از فايل خود استفاده كنيد. 

    براي مثال، شما مي‌توانيد از ابزاري مانند UpdraftPlus براي پشتيبان گرفتن از سايت در هر شب استفاده كنيد. اين ابزار، به صورت خودكار فايل پشتيبان را در محل انبار ابري بارگذاري مي‌كند. اگر چنين كاري انجام دهيد، علاوه بر وجود فايل پشتيبان توسط شركت خدمات هاستينگ، مي‌توانيد مطمئن شويد كه مي‌تواند به جديدترين مدل قديمي سايت خود بازگرديد. چنين كاري مانند يك بيمه ديجيتال براي متخصصان سئو و وب‌مسترها محسوب مي‌شود. چنين كاري ارزش صرف هزينه را خواهد داشت. 

      

    تنظيمات فايل ضميمه پشتيبان را پس از تغيير نام دومين، ويرايش كنيدتنظيمات فايل ضميمه پشتيبان را پس از تغيير نام دومين، ويرايش كنيد

    اگر از خدمات ضميمه پشتيبان شخص ثالث (همان طور كه در بخش بالا پيشنهاد كردم) استفاده مي‌كنيد،  بايد تنظيمات را تغيير داده تا نام دومين جديد در اولويت باشد. اخيرا، يكي از مشترياني كه در تغيير نام دومين به او كمك كرده بودم،‌فكر مي‌كرد كه فايل پشتيبان توسط خدمات شخص ثالث ايجاد مي‌شود. اما اين طور نبود. 

    وقتي حساب وي را در خدمات پشتيبان بررسي كردم. در تنظيمات خدمات ضميمه، آخرين فايل پشتيبان، روز قبل از انتقال نام دومين بود. يك تغيير سريع در تنظيمات مي‌تواند باعث اتصال دوباره خدمات ضميمه و اصلاح مشكل شود. حتي در همان روز مشكل فايل پشتيبان برطرف شد. اما اگر چنين چيزي مشخص نشده بود، و مشكلي براي سايت پيش مي‌آمد، شركت در موقعيت سختي قرار مي‌گرفت (زيرا هيچ فايل پشتيبان قابل استفاده نداشتند). بنابراين از يك فاجعه خودداري شد. 

      

    6.  تغيير آدرس را در GSC  و Bing Webmasters Tools (BWT) ثبت كنيد

    وقتي نام دومين خود را تغيير داديد، حتما تغيير آدرس را در GSC و BWT‌ ثبت كنيد. ثبت تغيير آدرس مي‌تواند به گوگل و بينگ كمك كند تا انتقال نام دومين شما را به صورت رسمي درك كنند. بدين ترتيب اين دو موتور جست‌جو مي‌دانند كه تغيير توسط كاربر رسمي انجام گرفته كه دومين قبلي را به دوميني رسمي ديگر در GCS و BWT ريدايركت مي‌كند. 

    گري ايلز نيز در تويتر بيان كرده است كه ثبت تغيير آدرس يكي از عملكردهاي بسيار موثر محسوب مي‌شود. پس هرگز اين مرحله را ناديده نگيريد.

      

    بسياري از وب‌مسترها وجود ابزار تغيير آدرس در BWT‌ (كه با نام "Site Move" نيز شناخته مي‌شود) را فراموش مي‌كنند. استفاده از اين ابزار راحت بوده و دقيقا مانند ابزار ثبت تغيير آدرس در GSC است. 

    7. تغيير تمامي لينك‌هاي دروني

    اين مسئله براي همه مشخص است،‌ اما تفكر در مورد تغيير تمامي لينك‌هاي دروني به دومين جديد واقعا آزار دهنده است. تفكر در مورد تغيير تمامي لينك‌هاي دروني در يك سايت،‌ به نظر كاري عظيم مي‌آيد، ولي من مي‌گويم كه نياز به زحمت بيش از حد نيست. در واقع، چنين كاري مي‌تواند بسيار راحت باشد. 

    اگر شما از CMS مانند وردپرس استفاده مي‌كنيد، چندين خدمات ضميمه وجود دارند كه مي‌توانند به شما در تغيير لينك‌ا كمك كنند. براي مثال، من از خدمات ضميمه Better Search Replace در وردپرس استفاده كرده‌آم. اين خدمات شما را قادر مي‌سازد تا به راحتي تمامي موارد نام دومين اوليه را با يك حركت به نام دومين جديد تبديل كنيد. شما كنترل زيادي بر روي تغييرات نيز داريد. شما مي‌توانيد تمامي جداول را در بانك داده تغيير داده و پيش نمايي از تغييرات دريافت كنيد. 

    بنابراين، به تغيير دادن دستي تعداد زيادي لينك در هر مقاله و صفحه، شما مي‌ـوانيد به صورت خودكار از Better Search Replace استفاده كنيد. همين طور اين برنامه تنها با لينك‌ها كار نمي‌كند. برنام مي‌تواند لينك‌ها را به منابع (مانند عكس‌هايي كه در URL‌ خود به دومين قديمي اشاره مي‌كنند) نيز تبديل كند. من پيشنهاد مي‌كنم از روش خودكار مانند برنامه بيان شده، استفاده كنيد. در غير اين صورت،‌ شما به توانايي بالايي براي انجام چنين كار عظيمي نياز خواهيد داشت. 

      

    8. ويرايش گوگل آناليتيكز و اضافه كردن حاشيه نويسي

    اين يكي ديگر از مراحلي است كه به سادگي فراموش مي‌شود. شما بايد در هر دو قسمت مشخصات و نمايش گوگل آناليتيكز نام دومين را به دومين جديد (در بخش URL پايه) تغيير دهيد. اگر اين كار را انجام ندهيد، احتمال عدم دريافت گزارشات جديد را در زمان تغيير نام دومين خواهيد داشت. انجام چنين كاري به زمان قابل توجه نياز ندارد، اما اهميت بسيار زيادي دارد. 

    همين طور، شما بايد حاشيه نويسي‌ها را در بخش نمايش گوگل آناليتيكز اضافه كرده و توضيح دهيد كه در تاريخ مشخص، تغيير نام دومين رخ داده است. همين طور در صورت مشاهده هر گونه مورد جالب يا عجيب، قبل از تغيير نام دومين، اين مسئله را به عنوان حاشيه نويسي ثبت كنيد. در صورت نياز به حل مشكل در ادامه كار، اين نكات براي شما بسيار مفيد خواهند بود. 

      

    9. از تنظيمات پيشرفته در GSC‌ استفاده كنيد

    سايت‌هاي GSC تنظيمات يكسان ندارند. در بعضي از سايت‌ها، وب‌مسترها تنظيمات شخصي خود را دارند. در اين صورت، بسيار مهم است كه اين تنظيمات در نام دومين جديد نيز اعمال شوند. 

    براي مثال، آيا شما از تنظيمات هدف گيري بين الملل براي هدف گرفتن يك كشور خاص استفاده مي‌كنيد؟ آيا شما پارامترهاي URL‌ را تغيير داده‌ايد؟ و د رنهايت،‌آيا شما از فايل انكار استفاده مي‌كنيد؟ اگر جواب شما در هر كدام از سوالات مثبت باشد، بايد اين تغييرات در سايت جديد GSC نيز اعمال شود. اين تنظيمات بسيار مهم بوده و مي‌توانند تأثير بسزايي در ترافيك و رتبه‌ شما داشته باشند. 

      

    10. بررسي اتصال دوباره با GSC و گوگل آناليتيكز

    در صورت اتصال دوباره به GSC‌ و گوگل آناليتيكز،‌مي‌تواند عبارات جست‌جو، صفحه فرود، و داده‌هاي جغرافيايي را مستقيم در گوگل آناليتيكز مشاهده كنيد. من اعمال اين تنظيمات را به شما پيشنهاد مي‌كنم. اما وقتي نام دومين را تغيير مي‌دهيد، گوگل آناليتيكز به سايت قديمي متصل باقي مي‌ماند. اين بدين معناست كه شما داده‌هاي نام دومين جديد را دريافت نخواهيد كرد. 

    همين طور اين امكان وجود دارد كه با توجه به تنظيمات ادمين در گوگل آناليتكز، حتي سايت صحيح در GSC نيز متصل نشده باشد.  گزينه اتصال GSC به گوگل آناليتيكز در بخش پايين تنظيمات مشخصات وجود دارد. شما بايد در بخش "Search Console" كليد "Adjust Search Console" را پيدا كنيد. 

    پس از تغيير سايت GSC‌ كه به گوگل آناليتيكز متصل است،‌داده‌ها به درستي نمايش داده خواهند شد. معمولا وب‌مسترها انجام اين كار را فراموش مي‌كنند. وقتي داده‌هاي گوگل آناليتيكز موجود نباشند،‌ شما بسيار نگران خواهيد شد. هيچ هشداري به شما داده نمي‌شود. بنابراين بايد آماده باشيد. 

      

    نكته اضافي: قبل از تغيير نام دومين،‌اطلاعات لازم را جمع آوري كنيد 

    شما بهتر است براي درك دقيق نحوه صحيح انتقال سايت،‌ وضعيت فعلي را مشخص كنيد. بنابراين، قبل از تغيير نام دومين،‌تمامي داده‌هاي جست‌جوي ارگانيك خود را با استفاده از ابزارهاي متفاوت بارگيري كنيد. 

    براي مثال، داده‌هاي آناليتيك جست‌جو در GSC،‌داده‌هاي صفحات فرود برتر در گوگل آناليتيكز، رتبه فعلي و داده‌هاي جست‌جو از ابزاري مانند SEMrush، داده‌هاي لينك دورني از GSC،‌ Majestic، Ahrefs و غيره را بارگيري كنيد. شما مي‌توانيد از اين داده‌ها براي خزيدن صفحات فرود مهم و بررسي رتبه قبل، حين و بعد از تغيير نام دومين استفاده كنيد. 

    شما مي‌توانيد از خوداموز من در مورد بررسي سلامت سئو سريع و يادگيري نحوه جمع‌اوري بررسي، و خريدن URLهاي برتر استفاده كنيد. و اگر شما صفحات فرود متعدد (د‌ه هزار يا بيشتر) داريد،‌ حتما راه حل ساده در گوگل آناليتكيز براي بارگيري داده‌ها در اكسل توسط Analytics Edge را در نظر داشته باشيد. من يك خودآموز در مورد نحوه انجام اين كار را منتشر كرده‌ام. 

    درآخر، اگر شما از ابزار رديابي رتبه استفاده مي‌كنيد، بايد نام دومين جديد به عنوان پروژه جديد وارد شود (البته پروژه قبلي را فعال نگه داريد). سپس شما مي‌توانيد رتبه را قبل، و بعد از تغيير نام دومين بررسي كنيد. 

    خلاصه: انجام اين كارهايي كه به سادگي در زمان تغيير نام دومين فراموش مي‌شوند را ناديده نگيريد

      

    تغيير نام دومين به نظر كاري ساده مي‌آيد، اما مراحل متفاوتي براي انجام آن وجود دارد تا مطمئن شويد كه تغيير بدون هيچ آسيبي رخ داده است. اگرچه تنظيم ريديركت‌ها مهم‌ترين عنصر در چنين امري محسوب مي‌شوند، مسايل مهم و متفاوت ديگري نيز وجود دارند كه بايد به آنها توجه داشته باشيد. 

    در اين مقاله، من 11 وظيفه را بيان كرده‌ام كه مي‌توانيد به چك ليست انتقال نام دومين خود اضافه كنيد. من پيشنهاد مي‌كند در زمان برنامه ريزي تغيير دومين، اين مراحل را كاملا بررسي كنيد. اين ليست مي‌تواند از فاجعه (مخصوصا در ترافيك جست‌جوي ارگانيك) جلوگيري كند. موفق باشيد. 


    فایل

    اسپانسر این مقاله شوید:


leftBox