panel

fsNetwork

۰۲۱-۸۸۸۹۴۹۳۶
دفتر فروش
  • Phone: ۰۲۱-۸۸۸۹۴۹۳۶
  • Email: sales@digiseo.ir
دفتر فنی
  • Phone: ۰۲۱-۶۶۳۷۸۸۵۸
  • Email: technical@digiseo.ir
QR Code دیجی سئو

  • عنوان:
    پیام:

container

content

  • بهبود لینک درونی با هدف سئو
    بهبود لینک درونی با هدف سئو

    معماری سایت شما – نحوه تعیین ساختار و سازمان‌دهی لینک‌های درونی (مانند لینک به بخش تماس با ما  از صفحه اصلی گشت زنی) – نقش حیاتی در توانایی گشت زدن کاربران و موتورهای جست‌جو دارد. بنابراین چنین مسئله‌ای نقش مهمی در رتبه وب‌سایت شما خواهد داشت. 

    موتورهای جست‌جوی مدرن از لینک برای خزیدن در وب استفاده می‌کنند. خزنده‌ها که توسط این موتورهای جست‌جو بکار گرفته می‌شوند،  بر روی هر لینک (درونی و بیرونی) کلیک کرده و به صفحات دیگر انتقال پیدا می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود موتورهای جست‌جو بتوانند صفحه شما را پیدا کرده و رتبه هر کدام را مشخص کنند. 

    موتورهای‌ جست‌جو مانند گوگل از تعداد لینک برای تعیین رتبه نتایج در عبارت جست‌جو استفاده می‌کنند. چنین موتورهای جست‌جویی هر لینک را به عنوان یک رای در نظر می‌گیرنده که نشان دهنده اهمیت آن است (یعنی PageRank). 

    به همین دلیل، نحوه لینک دادن صفحات وب‌سایت به یکدیگر نقش مهمی در خزیدن موتورهای جستجو، و در نتیجه درک و رتبه سایت شما خواهد داشت. به عنوان متخصص سئو، اطمینان از بهینه بودن معماری سایت و سازمان دهی لینک‌های درونی حیاتی خواهد بود. بگذارید نحوه محاسبه متریکی که من PageRank داخلی می‌نامم را با هم بررسی کنیم. این متریک در انجام وظایف بیان شده به ما کمک خواهد کرد. 

    معماري پايه و لينك‌هاي دروني براي گشت زدن در سايت

    دو مدل لينك دروني پايه وجود دارد:

    1. لينك هاي دروني كه ساختار گشت زني سايت را تشكيل مي‌دهند. 

    2. لينك‌هاي دروني ثانويه كه در متن (متن مقالات و ساير نقاطي كه نياز به انتقال كاربر وجود دارد) قرار داده مي‌شوند. 

    بگذاريد مورد اول را بررسي كنيم. اولين مرحله براي نظم دادن به لينك‌هاي دروني، سازمان دهي عناصر گشت زني رايج و پيروي از ساختار سايت منظم است. من پيشنهاد مي‌كنم يك ساختار لينك دروني كلاسيك طراحي كرده و از معماري سيلو بروس كلي به عنوان پايه لينك‌هاي دروني استفاده كنيد. چنين ساختار منطقي تست، و اثربخشي آن اثبات شده است. براي مثال ساختار سايت Portent را مشاهده كنيد:

      

    حالا كه سايت شما پايه مناسب پيدا كرده است، بگذاريد به نحوه قرار دادن لينك‌هاي دروني در متن توجه كنيم. ظاهر شدن چنين لينك‌هايي در متن و نحوه خزيدن موتورهاي جست‌جو و در نهايت رتبه صفحات شما تأثيرگذار است. براي بازنگري تأثير كلي لينك دروني، ما PageRank دروني تمام صفحات را بررسي خواهيم كرد. 

    PageRank چيست؟

    قبل از ادامه مطلب، بگذاريد در مورد تعريف PageRank صحبت كنيم. PageRank يكي از الگوريتمهايي است كه گوگل براي رتبه بندي صفحات وب در نتايج جست‌جو استفاده مي‌كند. اين الگوريتم به احترام لري پيج نام گذاري شده است كه از موسسان گوگل محسوب مي‌شود. 

    الگوريتم PageRank به گفته گوگل "تعداد و كييت لينك‌ها را به يك صفحه بررسي كرده تا بتواند تخمين نسبي از اهميت آن داشته باشد." 

      

     

    PageRank دروني چيست؟

    گوگل PageRank  هر صفحه را در شاخص خود مشخص مي‌كند. هر صفحه به صفحات ديگر در سايت، و صفحات ساير وب‌سايت‌ها لينك شده است. اما ايده PageRank (مشخص كردن اهميت صفحه بر اساس لينك‌هاي ورودي از ساير صفحات) را مي‌توان در يك شبكه بزرگ (مانند شبكه‌اي كه خزنده گوگل پوشش مي‌دهد) و يا يك شبكه بسيار كوچك اعمال كرد. 

    براي بررسي لينك‌هاي دروني، مي‌توانيم از ايده PageRank براي بررسي اهميت نسبي هر صفحه در يك وب‌سايت مجزا نيز استفاده كنيم. 

    منظور از " PageRank دروني" استفاده از الگوريتم PageRank گوگل نيست،‌ بلكه محاسبه اهميت صفحه بر اساس لينك‌هاي دروني است كه در يك وب‌سايت اعمال شده‌اند. بگذاريد نحوه محاسبه PageRank دروني را در سايت شما بررسي كنيم. 

    نكته: براي شفاف سازي بيشتر، منظور من پيروي كامل از ساختار PageRank نيست. منظور من استفاده از متريكي شبيه PageRank است تا بتوان هرگونه مشكل در معماري سايت را تشخيص داد. پس از بيان چندين نمونه، مسئله واضح‌تر خواهد شد. 

    مرحله 1: خزيدن سايت با استفاده از Screaming Frog

    قبل از اينكه بتوانيم PageRank دروني واقعي را محاسبه كنيم، بايد وب‌سايت خود را بخزيم. براي مثال، من از Screaming Frog به عنوان ابزار استاندارد متخصصان سئو براي خزيدن سايت استفاده كرده‌ام.

     اين برنامه را باز كرده و به وب‌سايت خود بخزيد. پس از پايان خزيدن، به بخش Bulk Export>All Outlinks در منوي بالا برويد و فايل CSV را در موقعيت مطلوب خود ذخيره كنيد. 

      

    فايل CSV‌حاوي ليستي از تمامي لينكهاي دروني وب‌سايت شما مي‌شود. ما از اين ليست براي ايجاد شبكه و محاسبه PageRank دروني استفاده مي‌كنيم. 

    مرحله 2: محاصبه PageRank‌ دروني همراه با R

    اگر با R آشنا نيستيد،‌ يك نرم‌افزار رايگان براي محاسبه آماير و نمودارهايي است كه در انواع سكوها فعاليت دارد. شما مي‌توانيد از لينك زير آن را دانلود كنيد. 

    كتابخانه igraph را با راه اندازي كنسول R و اجراي متن زير، نصب كنيد:

    install.packages("igraph")

    پس از نصب كتابخانه، شما مي‌توانيد از كد زير همراه با Screaming Frog‌ براي خزيدن سايت خود استفاده كنيد:

    library("igraph")

    # Swap out path to your Screaming Frog All Outlink CSV. For Windows, remember to change backslashes to forward slashes.

    links <- read.csv("C:/Documents/screaming-frog-all-outlinks.csv", skip = 1) # CSV Path

    # This line of code is optional. It filters out JavaScript, CSS, and Images. Technically you should keep them in there.

    links <- subset(links, Type=="HREF") # Optional line. Filter.

    links <- subset(links, Follow=="true")

    links <- subset(links, select=c(Source,Destination))

    g <- graph.data.frame(links)

    pr <- page.rank(g, algo = "prpack", vids = V(g), directed = TRUE, damping = 0.85)

    values <- data.frame(pr$vector)

    values$names <- rownames(values)

    row.names(values) <- NULL

    values <- values[c(2,1)]

    names(values)[1] <- "url"

    names(values)[2] <- "pr"

    # Swap out 'domain' and 'com' to represent your website address.

    values <- values[grepl("https?:\\/\\/(.*\\.)?domain\\.com.*", values$url),] # Domain filter.

    # Replace with your desired filename for the output file.

    write.csv(values, file = "output-pagerank.csv") # Output file.

    به سادگي كدهاي زير (كه توسط # مشخص شده است)‌را دنبال كرده و انجام كارهاي زير را فراموش نكنيد:

    مشخص كردن مسير فايل نهايي CSV‌ در Screaming Frog

    مشخص كردن دومين و فايل فرعي TLD

    تعيين نام فايل خروجي كه حاوي PageRank دروني تمامي صفحات وب‌سايت شما مي‌شود. 

    نمونه

    بگذاريد چندين نمونه از سايت‌هاي واقعي را برسي كنيم.

    Catalyst Digital

    آ‍ژانس ما، Catalyst Digital به تازگي وب‌سايت خود را برندسازي دوباره و راه‌اندازي كرده است. ما هنوز ماهيت و قدرت بعضي از لينك‌ها را مشخص نكرده‌ايم. بنابراين من تصميم گرفتم به سايت جديد خزيده و PageRank دروني آن را بررسي كنم.

    فايل خروجي چنين شكلي دارد:

      

    اگر از نظر PageRank دروني به صفحات نگاه كنيم، مهم‌ترين آنها صفحه "تماس با ما" خواهد بود. چنين چيزي درست نيست. 

    در خزيدن معمولي سايت، چنين اتفاقي رخ نمي‌دهد. براي مثال، Screaming Frog‌نشان مي‌دهد كه صفحه تماس با ما، يك لينك كمتر از صفحه اصلي دارد،‌ اما ارزش لينك‌هاي ورودي به آن بيشتر است. PageRank دروني مانند الگوريتم PageRank گوگل، نوع لينك ورودي از شبكه به صفحه را نيز بررسي كرده و تنها تعداد لينك‌ها را در نظر نمي‌گيرد. 

      

    لينك‌هاي دروني كمتري به صفحه تماس با ما وجود دارد، اما ارزش PageRank  دروني آنها بالاتر است. 

    حالا بگذاريد برند خودمان را در گوگل جست‌جو كنم:

      

    جست‌جو در گوگل مشخص مي‌كند كه ما با مشكل روبرو هستيم. صفحه تماس آژانس ما رتبه بالاتري نسبت به صفحه اصلي در نتايج ارگانيك پيدا كرده است. احتمالا ساختار لينك‌هاي دروني صفحات وب‌سايت ما اشتباه است. 

    حالا كه از اين مشكل آگاه شده‌ايم، مي‌توانيم معماري سايت را بررسي كرده و به دنبال راه حل باشيم. آگاهي داشتن به معناي توانمندي خواهد بود. 

    Online Genuses

    بگذاريم تست يكسان بر روي Online Genuses داشته باشيم كه يك سايت بازاريابي اينترنتي در شبكه Slack Community است و من مسئول نظارت بر آن هستم. به نظر شما چه نتايجي مشخص خواهد شد؟

    نمونه زير فايل خروجي R‌ براي سايت مذكور است:

      

    وب‌سايت انواع متفاوت صفحات با PageRank دروني متفاوت با صفحه اصلي دارد. اما هيچ كدام هنوز مشكلي براي سايت ايجاد نكرده‌اند. احتمالا تعداد لينك‌هاي ورودي به صفحه اصلي و تفاوت در استفاده از كليدواژه باعث چنين چيزي شده است. اما در صورت نياز به حفظ يكپارچگي سايت،‌ بايد لينك‌هاي دروني مداوم در حال بررسي باشند. 

    نتيجه گيري

    حالا شما بايد به نوعي نحوه عملكرد ساختار لينك‌هاي دروني در وب‌سايت خود را درك كرده باشيد. پس از تعيين ساختار پايه گشت زني در سايت بر اساس لينك‌هاي دروني، مي‌توانيد سايت خود را از نظر مشكلات لينك‌هاي دروني مشخص كنيد. تنها لازم است به سايت خود خزيده و با استفاده از R،‌ متريك PageRank دروني خود را محاسبه كنيد. 


    فایل

    اسپانسر این مقاله شوید:


leftBox