panel

fsNetwork

۰۲۱-۸۸۸۹۴۹۳۶
دفتر فروش
  • Phone: ۰۲۱-۸۸۸۹۴۹۳۶
  • Email: sales@digiseo.ir
دفتر فنی
  • Phone: ۰۲۱-۶۶۳۷۸۸۵۸
  • Email: technical@digiseo.ir
QR Code دیجی سئو

  • عنوان:
    پیام:

container

content

  • لیست بزرگ نکات و حقه‌های سئو برای استفاده از HTTPS
    لیست بزرگ نکات و حقه‌های سئو برای استفاده از HTTPS

    گوگل به ندرت عوامل رتبه بندي خود را افشا مي‌کند، بنابراين مايه شگفتي است که از نمايندگان آن اعلام کند به کدگذاري HTTPS با افزايش رتبه پاداش مي‌دهند. 

    HTTPS مانند ساير عوامل رتبه بندي نيست. اجراي آن به پيچيدگي، خطر و هزينه نياز دارد. وب‌مسترها بايد فوايد چنين کدگذراي شامل افزايش امنيت، ارجاع بهتر داده و احتمال ارتقاي رتبه را در نظر داشته باشند. 

    به نظر مي‌رسد فشار گوگل براي استفاده از HTTPS موثر بوده باشد. در يک را‌ي‌گيري Moz 24% از وب‌مسترها برنامه داشتند تا از اين نوع کدنويسي استفاده کنند. 

    فوايد سئو در زمان بکارگيري HTTPS

    علاوه بر امنيت بيشتر در زمان استفاده از HTTPS (که در بخش زير توضيح خواهيم داد)، فوايد ديگري از نظر سئو نيز براي بازارياب‌ها وجود دارد. 

    1. ارجاع داده بيشتر

    وقتي ترافيک از سايت ايمن داراي HTTPS به سايت غير ايمن HTTP مي‌رود، ارجاع داده محدود مي‌شود. اين ترافيک در گزارش آنالتيتيکز شما با برچسب "Direct" نشان داده مي‌شود. اين مشکل زماني رخ مي‌دهد که شما نمي‌دانيد ترافيک دقيقا از چه مکاني وارد شده است. 

    اگر شما از HTTP استفاده مي‌کنيد، ترافيک سايت‌هايي مانند Hacker News به صورت "Direct" نشان داده خواهند شد، زيرا چنين سايتي از HTTPS استفاده مي‌کند.

    خوشبختانه، يک راه حل ساده وجود دارد: در زمان انتقال ترافيک به يک سايت HTTPS، ارجاع اطلاعات به صورت ايمن رخ مي‌دهد. اين مسئله در زماني که سايت اصلي HTTP يا HTTPS باشد نيز صدق مي‌کند.  

    2. HTTPS باعث ارتقاي رتبه مي‌شود

    از يک طرف، گوگل تأييد کرده است که TPPS باعث ارتقاي رتبه مي‌شود. از طرف ديگر، طي بررسي 200 رتبه بندي، شما به راحتي مي‌توانيد ببينيد که تأثير آن بسيار کم است. 

    در واقع، طي مطالعه Search Metrics، نشان داده شد که استفاده از HTTPS هيچ فايده قابل توجهي براي سايت‌ها نداشته است. 

    مانند اکثر سيگنال‌هاي رتبه بندي، به سختي مي‌توان تأثير هر کدام را به طور مجزا مشخص کرد. 

    در واقع، انتظار نداشته باشيد HTPPS تأثير جادويي داشته باشد. اگر رتبه بندي تنها موضوع مورد علاقه شما محسوب مي‌شود، احتمالا کارهاي بسيار بيشتري مي‌توانيد انجام دهيد که تأثير قابل توجهي بر رتبه خواهند داشت. براي مثال به موارد زير توجه کنيد:

    • جذب لينک
    • تحليل رقبا
    • بهبود تگ‌هاي متاي اجتماعي
    • کاهش خطاهاي خزيدن
    • از بين بردن محتواي تکراري
    • انجام حسابرسي سايت
    • بهينه سازي سرعت
    • بهينه سازي محلي
    • هدف گيري جهاني
    • توليد محتواي با کيفيت
    • هدف گرفتن عبارات جست‌جوي مرتبط
    • تازه کردن محتوا
    • بهبود لينک دروني
    • بهينه سازي داخل صفحه. 

    3. امنيت و حريم خصوصي

    بسياري از افراد بيان مي‌کنند که HTTPS تنها در صورتي مفيد است که سايت شامل کلمه عبور حساس باشد. اين مسئله کاملا حقيقت ندارد. حتي در وب‌سايتي که تنها محتواي خسته کننده دارد، کدگذاري HTTPS/SSL مفيد خواهد بود. 

    HTTPS باعث افزايش امنيت به چندين روش مي‌شود:

    • HTTPS تأييد مي‌کن که وب‌سايت موجود در سرور، حقيقي است. 
    • از آنجا که HTTPS دستکاري شخص ثالث را مهار مي‌کند، باعث جلوگيري از حملات فرد مياني شده و در نتيجه بازديدکنندگان امنيت بيشتري خواهند داشت. 
    • HTTPS تمامي ارتباطات، شامل URLها را کدگذاري مي‌کند. در نتيجه، مسايلي مثل تاريخچه مرورگر و شماره کارت‌هاي اعتباري مصون خواهند ماند. 

    پيشنهاد من اين است که در صورت منطقي بودن براي تجارتتان، از HTTPS استفاده کنيد. امنيت و اعتبار اگرچه فوايد کمي در کسب رتبه دارند، اما چنين فعاليتي ارزش سرمايه گذاري را خواهد داشت. 

    چالش‌هايي که در زمان استفاده از HTTPS وجود دارد

    1. بروز اشتباه

    اگر HTTPS در تمام سايت اعمال شود، نياز به انتقال تمامي بخش‌هاي آن قرار دارد. احتمال ناديده گرفته شدن جزئيات مهم وجود دارد. 

    • آيا شما URLهاي مهم را در robots.txt بلوک کرده‌ايد؟
    • آيا شما تگ‌هاي کانونيکال را در URL اشتباه (HTTP)  قرار داده‌ايد؟
    • آيا وب‌سايت شما باعث مي‌شود در خطوط مرورگر هشدارهايي ايجاد شود که افراد به هراس مي‌اندازد؟

    با اينکه بروز مشکلات بسيار کم رخ مي‌دهد، اما احتمال آن وجود دارد. در اکثر موارد، حل مشکل بسيار ساده است، اما به اين احتمال توجه داشته باشيد. 

    2. مشکلات سرعت

    از آنجا که HTTPS به ارتباطات اضافي (دست دادن يا Handshake) بين چندين سرور نياز دارد، احتمال کاهش سرعت وب‌سايت (مخصوصا در سايت‌هايي که از قبل سرعت بالايي ندارند)، وجود خواهد داشت. 

    توجه داشته باشيد که سرعت، مخصوصا در موبايل يک عالمه رتبه بندي محسوب مي‌شود. 

    خبر خوب اين است که اگر شما از بهترين عملکرد در سايت خود پيروي کنيد، HTTPS باعث کاهش سرعت نخواهد شد. فن‌آوريهاي جديد HTTPS مانند SPDY به شما اين توانايي را مي‌دهند تا سرعت وب‌سايت خود را نسبت به گذشته افزايش دهيد. 

    3. هزينه‌ها

    بسياري از وب‌سايت‌ها بين 100 تا 200 دلار در سال صرف تأييديه SSL مي‌کنند. اين هزينه براي وب‌سايت‌هاي کوچک سنگين خواهد بود. اما همين مسئله باعث مي‌شود اسپمرها از سايت شما دور بمانند. 

    البته شما مي‌توانيد به صورت رايگان سايت خود را به HTTPS تبديل کنيد. 

    4. هنوز تمامي جهان آماده HTTPS نشده است

    بعضي اوقات، HTTPS باعث بروز مشکلات مي‌شود. برنامه‌هاي وب قديمي مي‌توانند با URLهاي HTTPS به مشکل بخورند. 

    اگر شما AdSense داشته باشيد، استفاده از HTTPS حتي باعث ضرر خواهد شد. در اين صورت، گوگل تبليغات همخوان با SSL را منع خواهد کرد. 

    حتي Webmaster Tools خود گوگل اجازه مهاجرت به HTTPS را نمي‌دهد. دنيا شايد به دنبال حرکت 100% به سمت کدگذاري SSL باشد، اما هنوز آماده سازي کامل صورت نگرفته است. 

    تعداد سايت‌هاي HTTPS رو به افزايش است

    امروز سايت‌هاي بيشتري از HTTPS استفاده مي‌کنند، اما معمولا براي سايت‌هاي داراي اطلاعات مهم است. 

    سايت‌هاي بسيار کمي در کل صفحات خود HTTPS را اجرا مي‌کنند. 

    بر اساس جديدترين آمار BuiltWith، تنها 4.2% از 10000 وب‌سايت برتر در تمامي صفحات خود از SSL/HTTPS استفاده مي‌کنند. با اينکه اين درصد بسيار کم است، در يک ميليون سايت برتر، اين ميزان به 1.9% مي‌رسد. 

      

    چه نوع مدارک SSL بهترين کاربرد را دارند؟

    شرکت‌ها انواع بسيار متفاوت گيج کننده‌اي از مدارک SSL را ارائه مي‌کنند. دو مورد اصلي و مفيد معمولا موارد زير هستند: 

    1.  تأييديه استاندارد SSL – سطح استاندارد تأييديه که معمولا بين 0 تا 100 دلار قيمت دارد. 
    2.  تأييديه توسعه يافته SSL – سطح بالاتري از تأييد داشته و معمولا بين 100 تا 500 دلار قيمت دارد. 

    از ديدگاه رتبه بندي، هيچ تفاوتي بين مدل تأييديه شما وجود ندارد. البته احتمالا در حال حاضر اين طور است. 

    جان مولر از کارمندان گوگل بيان کرده است که گوگل به نوع مدرک SSL هيچ اهميت نمي‌‌دهد، اما اين مسئله در آينده تغيير خواهد کرد. 

    اما نوع مدرک مي‌تواند تأثير بسزايي بر امنيت و تجربه کاربري داشته باشد. شما مي‌توانيد تصور کنيد که نوع مدرک چه ظاهري در قسمت آدرس مرورگر خواهد داشت. 

      

    خط سبز به معناي تأييديه توسعه يافته و نشان دهنده اعتماد است. ولي خط قرمز نشان دهنده احتمال وجود خطا در زمان ورود بازديد کننده است. 

    چک ليست سئو براي حفظ رتبه

    • تمامي عناصر وب‌سايت شامل ويجت‌ها، جاوااسکريپت، فايل‌هاي CSS و شبکه ارائه محتوا، بايد HTTPS داشته باشند. 
    • از ريدايرکت 301 براي انتقال تمامي URLهاي HTTP به HTTPS استفاده کنيد. تمامي متخصصان سئو با اين مسئله آشنا هستند، اما شايد متعجب شويد که چه تعداد ريديرکت 302 (موقت) به طور تصادفي در صفحه اصلي ظاهر مي‌شوند. 
    • تمامي تگ‌هاي کانونيکال بايد به مدل HTTPS در URL اشاره کنند. 
    • در صورت امکان، از URLهاي مرتبط استفاده کنيد.
    • (تا حد امکان) لينک‌هاي دروني داراي کدنويسي سخت را بازنويسي کرده تا به HTTPS اشاره کنند. اين مسئله اهميت بيشتري نسبت به ريديرکت 301 دارد. 
    • مدل HTTPS را در گوگل و Webmaster Tools ثبت کنيد. 
    • از قابليت دريافت و بازگرداني در Webmaster Tools استفاده کرده تا مطمئن شويد که سايت به درستي خزيده و به سايت شما بازگرداني مي‌شود. 
    • نقشه سايت خود را به روز رساني کرده تا URL‌هاي جديد نمايان باشند. نقشه سايت جديد را در Webmaster Tools ثبت کنيد. نقشه سايت قديمي خود را به مدت 30 روز نگه داريد تا موتورهاي جست‌جو بتوانند ريديرکت‌هاي 301 را پردازش کنند. 
    • فايل Robots.txt را به روز رساني کنيد. نقشه جديد سايت را به فايل اضافه کنيد. مطمئن شويد که robots.txt صفحات مهم را بلوک نمي‌کند. 
    • در صورت نياز، کد رديابي آناليتيکز خود را به روز رساني کنيد. اکثر اسنيپت‌هاي رديابي Google Analytics از قبل توانايي کار با HTTPS را دارند، اما کدهاي قديمي بايد بررسي شوند. 
    • از HTTP Strict Transport Security (HSTS) استفاده کنيد. اين هدر پاسخ به کاربر مي‌گويد که در صورت هدايت شدن به صفحه HTTP، تنها از مدل صفحات HTTPS استفاده کند. اين مسئله باعث حذف ريديرکت، افزايش سرعت پاسخ، و امنيت بيشتر مي‌شود. 
    • اگر شما "فايل نفي" داريد، بايد تمامي URLهاي نفي شده را در فايل تکراري Webmaster Tools  قرار دهيد. 

    نکات براي FeedBurner و RSS

    سايت‌هاي زيادي از FeedBurner و فيدهاي RSS استفاده مي‌کنند. متاسفانه، گوگل از مدت‌ها قبل اين برنامه‌ها را حمايت نمي‌کند. FeedBurner با HTTPS همخواني ندارد. 

    اگر از FeedBurner استفاده مي‌کنيد، بايد تمامي RSSهاي خود را به سيستم خدمات داراي تطابق با HTTPS انتقال دهيد. اگر شما توانايي انجام اين کار فني را به تنهايي نداريد، مي‌توانيد از FeedPress استفاده کنيد که ابزار انتقال RSS بسيار ارزان قيمتي را ارائه مي‌کند. 

    انتقال اشتراک گذاريهاي اجتماعي

    در زمان انتقال به HTTPS، معمولا دوست داريد شمارش اشتراک گذاريهاي اجتماعي شما حفظ شود.  اين موارد در کليدهاي اشتراک گذاري اجتماعي نشان داده مي‌شوند، بنابراين کاربران ميزان تأثيرگذاري شما را درک مي‌کنند. از دست دادن چنين چيزي مفيد نخواهد بود. 

    اين تعدادها هيچ تأثيري بر رتبه شما ندارد، اما به عنوان يک تأييديه اجتماعي قوي عمل مي‌کنند. انتقال دادن صفحه‌اي با هزاران تويت، 1 و لايک، و تبديل شدن آنها به صفر مي‌تواند بسيار آزار دهنده باشد. 

      

    در واقع، بعضي شبکه‌هاي اجتماعي با استفاده از API اشتراک گذاريها را انتقال مي‌دهند. البته اين کار به چندين هفته تا زمان نياز دارد. در ليست زير، شبکه‌هاي متفاوت بيان شده‌اند:

    • فيس‌بوک: بلي
    • تويتر: خير
    • 1 گوگل: بلي
    • اشتراک گذاري گوگل: خير
    • لينکداين: بلي
    • پين‌ترست: خير

    اگر به نتايج سريع نياز داريد، مايک کينگ خودآموزي عالي در مورد حفظ اشتراک گذاري اجتماعي از طريق تغيير کد کليدهاي اجتماعي را منتشر کرده است. ما در زمان انتقال از SEOmoz به MOZ براي حفظ اشتراک گذاري اجتماعي، اين روش را بکار برديم. 

    نمونه‌هايي از کد کليد براي حفظ اشتراک گذاري اجتماعي (سايت خود را ويرايش کنيد):

    فيس‌بوک: <div class="fb-like" data-href="https://moz.com/blog/10-tools-for-creating-infographics-visualizations" data-send="false" data-layout="box_count" </div>

    تويتر: <a href="https://twitter.com/share" class="twitter-share-button" data-counturl="https://moz.com/blog/10-tools-for-creating-infographics-visualizations" data-url="https://moz.com/blog/10-tools-for-creating-infographics-visualizations" data-count="vertical" data-via="moz">Tweet</a>

    گوگل : <div class="g-plusone" data-size="tall" data-href="https://moz.com/blog/10-tools-for-creating-infographics-visualizations"></div>

    نکته مهم: اين مسئله باعث مي‌شود که اشتراک گذاري اجتماعي در URLهاي ديکته شده شما نمايان شود. به همين خاطر، اشتراک گذاري اجتماعي جديد شما به روز رساني نخواهد شد. اين مسئله در محتواهايي مانند مقالات بلاگ قديمي موثر است که به احتمال زياد اشتراک گذاري جديد نخواهند داشت. 

    اگر فکر مي‌کنيد محتواي شما هنوز فعاليت اجتماعي دارد، شمارش اشتراک گذاري اجتماعي به طور طبيعي افزايش پيدا خواهد کرد. بنابراين شما نياز به انجام کار فوري نخواهيد داشت. 

    يک قدم به جلو

    نقاط بسياري از وب به سمت کدگذاري SSL حرکت مي‌کند و تنها طي چند سال، چنين چيزي تنظيمات پايه محسوب خواهد شد. متخصصان سئو، مشاوران، و آژانس‌ها که مجرب شده‌اند، از افزايش محبوبيت اين پروتکل بهره خواهند برد. 

    آيا شما نيز به HTTPS تغيير مسير خواهيد داد؟


    فایل

    اسپانسر این مقاله شوید:


leftBox